Geestelijke en emotionele ontspanning

Hartcoherentie is een methode om spanning, stress, sombere gedachten, angstgevoelens en een verminderde vitaliteit op een eenvoudige maar effectieve wijze aan te pakken.
Gedachten en emoties hebben via het autonome zenuwstelsel grote invloed op het hartritme.
Door regelmatige oefening kun je leren je zenuwstelsel zo te beïnvloeden dat je hart in een vloeiend en regelmatig ritme komt. Dit wordt hartcoherentie genoemd. Op een monitor kan dit ritme zichtbaar gemaakt worden.

 

Emoties en hartritme

In het algemeen geven emotionele stress – inclusief emoties als boosheid, frustratie en onrust – hartritmepatronen die grillig en chaotisch zijn. In je lichaam betekent dit dat je bloed nogal schoksgewijs door je aderen gepompt wordt, zo’n beetje als een schokkende auto met een koude motor! Je lichaam functioneert dan inefficiënt en de organen werken slecht samen, vooral als dit vaak en lang achter elkaar gebeurt.

Maar als je positieve emoties ervaart, zoals waardering, tevredenheid, blijheid en liefde, krijgt je hartpatroon juist een mooie vloeiende regelmatige lijn. Je lichaam werkt dan ook heel efficiënt en alle organen werken harmonieus samen. Ons brein en ons lichaam werken dan optimaal samen. Geen wonder dat positieve emoties zo goed voelen!

 

Hartbrein

Onderzoek heeft laten zien dat het hart een sleutelpositie heeft in ons emotionele systeem. Wetenschappers hebben ontdekt dat het hart niet alleen reageert op emoties maar dat signalen die opgewekt worden door het ritme van het hart een belangrijke rol spelen in de kwaliteit van onze emoties.

Hartcoherentie werkt positief bij:

  • stressklachten, zoals nekklachten, hoofdpijn, slecht slapen, vermoeidheid en onrust
  • depressie
  • hoge bloeddruk
  • hart- en vaatziekten
  • kanker
  • diabetes

Daarnaast verbetert hartcoherentie je concentratie, leerprestaties, creativiteit en intuïtie.

To Top