Overvloed van gedachten

Normaliter is onze aandacht gericht op de buitenwereld. Onze geest is gevuld met een onafgebroken stroom van gedachten. In oude teksten worden deze gedachten voorgesteld als apen die druk en rumoerig rondspringen in een kooi. Meditatie leert je die apen te kalmeren en tot rust te brengen.

 

Loskomen van denkpatronen

Wat yoga is voor het lichaam is meditatie voor de geest. Door oefening kunnen we leren onze rusteloze geest tot bedaren te brengen. Regelmatig mediteren helpt ons los te komen van onze vaste denkpatronen. We ontwikkelen de vaardigheid om in het hier en nu te zijn.

 

Aandachttraining

Het belangrijkste aspect van meditatie is gerichte aandacht / concentratie. Door je aandacht op één ding te richten, sluit je andere gedachten uit.
Een manier van aandacht richten is het concentreren op een ‘object’ : een brandende kaars, een bloem of een mandala. Het object van aandacht ligt dan buiten jezelf.
Bij ‘niet-object-gebonden’ meditatie wordt de aandacht gericht op een innerlijke gewaarwording. De ademhaling, een visualisatie, een mantra of het ‘niet-denken’ wordt als aandachtspunt genomen.

 

Kalmeren van de geest

Bij meditatie maak ik gebruik van Westerse (alfatraining, mindfulness) en Oosterse (Zen, Boeddhisme, Taoïsme) technieken. Deze methoden hebben met elkaar gemeen dat ze gericht zijn op het kalmeren en verhelderen van de geest. Je zelfbewustzijn wordt groter. Zoals een Zenspreuk zegt: ‘Je kunt je gezicht niet spiegelen in stromend water’.

To Top